Senátor Zdeněk Škromach se nechal slyšet, že prý připravuje novelu zákona, která by umožnila postihovat cyklisty pod vlivem alkoholu jen v případě, že způsobí dopravní nehodu. Jde o cestu správným směrem?
Že alkohol nepatří za volant, se nejspíše shodneme. Nulová tolerance alkoholu však platí i pro cyklisty, kteří se vydají na pozemní komunikaci. Ti, kteří tento zákaz nedodržují, riskují pokutu, udělení trestných bodů a v konečném důsledku i ztrátu řidičského oprávnění. Neměla by se právní úprava změnit?
Opilý cyklista ohrožuje jen sám sebe. Chyba lávky!
Jedne z argumentů, kterým pan senátor Škromach připravovanou novelu hájí, říká, že opilý cyklista ohrožuje hlavně sebe. Ostatní účastníky silničního provozu prý ohrožuje minimálně. S tímto argumentem se však nelze ztotožnit.
Ilustrujme si následující situaci. Na mol opilý cyklista vyrazí z vinného sklípku. Aby se dostal zpět do hotelu či penzionu, využije samozřejmě pozemní komunikaci. Tělo už mu však moc neslouží, a tak na kole nebezpečně vrávorá. Nečekaným manévrem při tom překvapí řidiče vozidla, které se ho právě chystá předjíždět. Řidič strhne řízení, aby cyklistu nesrazil. Při manévru se dostane do protisměru, kde se čelně střetne s protijedoucím vozidlem. Důsledky pro posádky obou vozidel jsou fatální. Opilý cyklista pak může být samozřejmě hnán k odpovědnosti. To však zpravidla neodstraní škodlivý následek potencionálně i v podobě zmařených lidských životů. Zamyslíme-li se tedy nad možnými důsledky, může být opilý cyklista, stejně jako špatně osvětlený chodec, nebezpečný i pro své okolí. Praxe provozu na silničních komunikacích pak ukazuje, že jde nejen o ohrožení majetku, ale také života a zdraví.
Trvat na nulové toleranci?
Na druhou stranu je dobré zvážit, zda není nulová tolerance příliš tvrdá. S velkou opatrností lze říct, že ovládání jízdního kola nevyžaduje tak extrémně bystré smysly, jako je tomu v případě řízení motorového vozidla. Najdou se však situace, kdy i cyklista bude muset rychle a správně reagovat. S výhradami by se však o zrušení nulové tolerance dalo uvažovat. Stejně tak by možná stalo za zvážení, zda v zákoně nezohlednit i nižší nebezpečnost jízdy na kole pod vlivem alkoholu, a to především ve výši postihů. Nelze však souhlasit, že nebezpečnost opilého cyklisty je minimální, a proto vůbec není třeba sankcionovat takové jednání. Hrozba pokuty totiž v tomto směru plní i svůj preventivní charakter lépe než postih až v případě, že se něco stane. Do takových důsledků totiž člověk, zvláště pod vlivem alkoholu, snáz nedohlédne.
Máte jiný názor? Vyjádřit ho můžete v komentářích pod článkem.