Belgický pivovar Hoegaarden patří mezi světově proslulé producenty vynikajícího pšeničného piva stejného jména. Toto cizokrajné slovo, které se běžně vyslovuje jako „Hougárdn“ (hoʊɡɑːrdən), je i názvem města, ve kterém byl pivovar založen.
Obsah článku
Z historie Hoegaardenu
Začneme trochu ze široka. Belgické městečko Hoegaarden patří mezi místa pivu a alkoholu obecně zaslíbená – a to už od středověku (první záznamy pocházejí z roku 1445). V devatenáctém století bylo v této obci, která má dnes pouhých 6 tisíc obyvatel, na 30 pivovarů a 9 pálenic. V polovině následujícího století však na město padla krize. Poslední pivovar byl uzavřen roku 1957. Teprve o deset let později přišla spása v osobě mlékaře Pierra Celise.
Tomuto muži nebyla tragédie jeho rodiště lhostejná. A protože už měl zřejmě mléka po krk, rozhodl se začít pracovat na obnově jeho slávy. A to nejdříve z vlastního podkroví, kde si založil soukromý pivovar.
Jeho pivo vařené z pšenice a chmele s příměsí koriandru a pomerančové kůry pocházející z karibské oblasti (ze stromu zvaného Laraha) si získalo takovou oblibu, že se výroba mohla v roce 1980 přesunout do větších prostor místní výrobny (původně zaměřené na nealkoholické nápoje).
Po požáru roku 1988 byl však pivovar nakonec prodán novému majiteli, významnému pivovaru inBev. V roce 2005 se pak měla výroba přemístit do nových, rozlehlejších prostor ve městě Jupille. Odpor místních ale tyto plány překazil, a tak Hoegaarden zůstává na domácí půdě. Sám zakladatel Pierre Celis se nicméně už v roce 1988 přesunul do Texasu, kde založil nový pivovar Celis.
Pokud vás zajímá historie piva jako takového, doporučujeme článek: Historie piva – stručně, jasně, přehledně
Nejen jediné pivo
V současné době se roční produkce piv této značky pohybuje u hranice 1 milionu hektolitrů. A to už je srovnatelné s legendárními pivy, jako je například irský Guinness. Značka Hoegaarden nabízí své nápoje v 70 zemích a jejich reklama je založena především na osvěžující chuti, která z jejich piva činí ideální volbu zejména pro horké letní dny. Piva Hoegaarden ale existuje hned několik druhů. Které to jsou?
Pšeničný Hoegaarden
Vlajková loď společnosti a naprosto nejznámější typ piva Hoegaarden. Jde o tradiční bílé belgické pivo typu „ale“ (Belgian white ale). První prototyp tohoto druhu piva byl uvařen právě v obci Hoegaarden – a to ve výše zmíněném roce 1445. Současný Hoegaarden tak pokračuje v prastaré tradici. Toto pivo je nefiltrované a obvyklý obsah alkoholu činí 4,9 %. Jde tedy na naše poměry o malinko silnější kousek. Na český trh toto pivo vstoupilo v roce 2002.
Jak chutná Hoegaarden a jak ho pít?
Pšeničný Hoegaarden rozhodně patří do typické šestiboké sklenice. Podle tradice by se mělo první pivo vypít na tři doušky. Jak si je rozložíte, je na vás. Pivo je zakalené s velmi hustou pěnou. Barva je žlutá a ve vůni jsou patrné tóny pomeranče, ale i sladu a koriandru.
A jaká je chuť? Hoegaarden si oblíbí především milovníci málo hořkých piv. Chuť je velmi osvěžující, zpočátku v ní převažuje pomeranč, který posléze přechází ve chmel, a nakonec se prosazuje zejména koriandr a obilný slad. Chuť je kyselejší než u českých piv. Pivo se někdy podává s plátkem citrónu a rozhodně stojí za vyzkoušení.
Hoegaarden rosée
V roce 2017 k nám doputovalo i speciální pivo Hoegaarden Rosée. Toto pivo je k dostání i ve stylových 20l soudcích a taky v „sedmičkách“ připomínajících lahve šampaňského. Pivo má oranžovočervenou barvu a voní po jahodách, rybízu a citrusových plodech. Chuť je sladší a ovocnější. Obsah alkoholu je nižší, obvykle 3 %.
Co ještě Hoegaarden nabízí?
Od roku 2008 začal pivovar Hoegaarden vyrábět taky speciální citronové pivo, které má podobně jako Rosée mírnější obsah alkoholu (3 %). Jde o další osvěžující letní pivo s ovocnější chutí, mírnou hořkostí a vyšší sladkostí.
Zcela opačným případem je pivo „Grand Cru“, které vzniklo již v roce 1985. Jde o silný nápoj s 8,5 % alkoholu. Ještě o něco silnější je pivo „Julius“ s obsahem alkoholu 8,8 %. Jde o pivo typu „blonde ale“ suché chuti.
Dalším silným nápojem je „Forbidden fruit“ – pivo typu „dark ale“ s 8,5 % alkoholu a výrazně kořeněnou chutí. Posledním nápojem je pak pivo „Speciále“. Výroba tohoto moku byla spuštěna již v roce 1995 a jde o plné a bohaté pšeničné pivo s obsahem alkoholu 5,7 %. V chuti je výrazně zastoupeno ovoce (citrusové plody), ale taky koření – zejména pak hřebíček a koriandr. V chuti je mírná hořkost, ale i sladký a kyselý nádech.
U nás je zatím výběr omezen
Většina z těchto piv bohužel zatím není v České republice běžně k dostání. Můžeme jen doufat, že se to časem změní. Zatím si u nás můžete dopřát klasický Hoegaarden a rosée. Pokud ale vyrazíte za hranice, ideálně přímo do rodiště značky Hoegaarden, do Belgie, rozhodně ochutnejte i ostatní kousky. Stojí za to.