Hospodografie

TZ: Česká hospodská matematika: jít „na jedno“ = 3 velká piva

České Budějovice, 26. října 2016 – Průměrný Čech chodí do hospody jednou týdně. Posedí v ní 2 až 3 hodiny a vypije 3 piva. S přáteli se v hospodě nejčastěji baví o životě a řeší drby. Do své oblíbené hospody to má půl kilometru. Na jukebox, obsluhu „nahoře bez“ a živou hudbu si příliš nepotrpí. Dobré pivo je základ, ale není nejdůležitější. Do hospody chodí za lidmi. Ty totiž ani pivo nenahradí.

(Tisková zpráva) České Budějovice, 26. října 2016 – Průměrný Čech chodí do hospody jednou týdně. Posedí v ní 2 až 3 hodiny a vypije 3 piva. S přáteli se v hospodě nejčastěji baví o životě a řeší drby. Do své oblíbené hospody to má půl kilometru. Na jukebox, obsluhu „nahoře bez“ a živou hudbu si příliš nepotrpí. Dobré pivo je základ, ale není nejdůležitější. Do hospody chodí za lidmi. Ty totiž ani pivo nenahradí.

HospodografieToto jsou některá ze zjištění exkluzivního průzkumu Budvar Hospodografie (www.hospodografie.cz). Budějovický Budvar si jako specialista na české hospody nechal nezávislý výzkum zpracovat ve chvíli, kdy tato tradiční česká společenská místa nezažívají zrovna ideální období. Hospodografie mapuje českou hospodu z pohledu hosta a odpovídá na otázku, proč my Češi do hospody vůbec chodíme.Mužům stačí kamarádi, televize a sexy obsluha. Ženy jsou náročnější

Budvar Hospodografie ukázala, že si obecně spíše hledáme hospodu, kde se potkáme s lidmi sobě podobnými. Ve vesnických hospodách jsou sociální aspekty menší překážkou. Zatímco na vesnici si 68 % hostů často během pobytu v hospodě pohovoří s každým dalším hostem, ve městě se to stává jen zřídka. V městských hospodách totiž vede pomyslná sociální dělící hranice přímo mezi jednotlivými stoly.

Nejvíce navštěvujeme a nejraději máme hospodu, která je 0,5 km od našeho bydliště. Třetinou oblíbených hospod jsou „běžné restaurace“ s poledním menu, druhou třetinu tvoří pivnice a výčepy. Na vesnici jsou oblíbené také hospody při místním sportovišti a sezónní stánky, velmi často nesoucí název „Na hřišti“. Jak je patrné, mladí lidé a muži jsou ochotni jít za svým oblíbeným pivem dál. A čím je hospoda blíže, tím častěji do ní chodíme.

Mužští štamgasti jsou obecně skromnější. Z hlavních důvodů návštěvy pouze více dbají na svou oblíbenou značku piva. Ve své hospodě také chtějí kamarády, sport a koukat se na pěkné ženy.

Ženy jsou náročnější, do své oblíbené hospody chodí kvůli 24 nejrůznějším důvodům. Více než muži dbají na čistotu, je pro ně důležitější čisté sklo, čisté toalety a celkově jsou náročnější co do kvality hospodského prostředí. Více například ocení prostředí klimatizované a nekuřácké.

Největší českou lží je „jít na jedno“

Češi ve své oblíbené hospodě vypijí v průměru 3 piva (1,62 l) bez ohledu na to, zda jsou místními štamgasty nebo ne, zda jsou na vesnici nebo ve městě či zda jsou mladí nebo starší. Ovšem mužské „na jedno“ je spíše necelých 5 piv, zatímco ženské „na jedno“ je něco málo přes 3 velká piva. Zajímavé je zjištění, že štamgast ve své oblíbené hospodě obvykle vypije stejný počet piv jako každý jiný host.

Do hospody se typicky chodí na dvě až tři hodiny. Vesnice se liší v tom, že se do oblíbené hospody chodí spíše na kratší dobu a klidně i samostatně. Lidé se zde vídají častěji, a tak si rychleji poví, co je nového. Zatímco ve městech pobývá v hospodě 4 a více hodin 31 % respondentů, na vesnicích je to jen 24 %.

„Překvapivě o tom, zda chodíme do hospody více nebo méně, nerozhodují peníze, ale druhá životní veličina – čas. S příchodem rodinných povinností ochota trávit čas v hospodě klesá. Naopak v momentě, kdy děti odrostou, se do hospody opět vracíme,“ vysvětluje Jaroslav Cír z výzkumné agentury Perfect Crowd.

Pijeme rychlostí jedno a půl piva za hodinu

Obecně je během návštěvy oblíbené hospody průměrná česká výtoč jeden a půl piva za hodinu (0,84 litrů) na osobu. Bez překvapení je vyšší mezi muži, kteří pijí rychlostí téměř dvě piva za hodinu (0,96 litrů), zatímco ženy jedno a půl piva za hodinu (0,81 litrů). Na vesnici je průměrná průtočnost hosta skoro dvě piva za hodinu (0,98 litrů), ve městě je nižší – jeden a půl piva za hodinu (0,80 litrů). Důvodem může být právě fakt, že lidé z měst tráví v hospodách více času, a proto v druhé polovině večera může jejich výkon klesat.

V oblíbené hospodě probíráme sport a běžný život spíše než politiku

Vesnická hospoda musí mít atmosféru domácího pohodlí. Na rozdíl od města lidé na vesnici obsluhu a výčepního často znají (83 % si s nimi tyká!) „Vesnická hospoda je jako zasedačka, úřad práce a kavárna. Na vesnici totiž hraje hospoda i důležitou roli místa, kde lze sehnat práci. 58 % respondentů z vesnic uvádí, že se v hospodě dozvídá o nabídce práce, a dokonce 45 % uvádí, že jdou do hospody hledat pomocnou sílu,“ dodává Jaroslav Cír. Na vesnici je hospoda mnohem více zároveň informačním médiem, až 3/4 štamgastů tvrdí, že se tam dozví vše potřebné.

Hospodské konverzaci vévodí obecně téma života. U piva probíráme sousedy, řešíme známé a hodně se u toho nasmějeme. Spíše než třeba o politice (53 %), se témata točí kolem sportu (65 %) nebo dokonce kultury (63 %).

A s kým chodíme do hospody? Lidé z měst častěji se svými kamarády, protože jinak hrozí, že kromě nich tam nebudou nikoho znát, zatímco na vesnici chodí lidé častěji sami. V hospodě se pere zanedbatelných 7 % Čechů.

Hospody se nevzdáme!

Jakmile je hospoda jednou oblíbená, těžko nás od její návštěvy něco odradí, a tak by pro 65 % štamgastů nebyl překážkou ani zákaz kouření. Ten by na vesnici vadil ještě méně než ve městě. Zajímavostí je, že každý 10. host vesnické hospody je ochoten na její provoz přispět v případě, že by byl ohrožen.

Konce české hospody se tedy není třeba obávat. Její tradice se zejména na venkově zdá být stále ještě velmi silná a jen tak nezmizí, i když se životní styl Čechů mění. Sociální funkce hospod je nenahraditelná a Budějovickému Budvaru není osud našich oblíbených hostinců, knajp a putyk lhostejný. Proto – se 700letou tradicí výroby budějovického piva v zádech – podporuje české hostinské.

***

Exkluzivní průzkum Budvar Hospodografie realizovala pro Budějovický Budvar agentura Perfect Crowd. Online sběr dat proběhl ve dnech 2. až 4. září 2016 na vzorku 1 151 respondentů, kteří deklarovali, že chodí do hospody alespoň jednou za 14 dní a pijí pivo alespoň jednou za měsíc. Vzorek je reprezentativní podle věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu.

Alkoholium.cz